MBS 7: NS 8107 'De Kikker'
Info over de locomotief:

In het begin van de twintigste eeuw had de Staatsspoorwegen een grote behoefte aan rangeerlocomotieven. De Staatsspoorwegen gaf de Machinefabriek Breda v/h Backer & Rueb de opdracht voor de bouw van tien kleine stoomlocomotieven. De SS 657 werd in 1901 gebouwd onder fabrieksnummer 170. Een andere locomotief die de Machinefabriek Breda v/h Backer & Rueb leverde en bewaard is gebleven is de vierkante HTM 8. Deze vierkante tramlocomotief uit 1904 rijdt momenteel bij de Museumstoomtram Hoorn - Medemblik. De Centrale Werkplaatsen Tilburg en Zwolle bouwden daarna nog twintig locomotieven van de serie. Ze kregen de nummers 650 t/m 680. De locomotieven waren gifgroen met een zwart-wit biezenpatroon op de tenderbakken, cilinders en achterzijde van het machinistenhuis. De ketel was voorzien van zwarte strepen. Tevens waren de randen van het machinistenhuis en de tender met een zwarte bies afgezet. Door hun kleur en het springerige rijgedrag kreeg de serie snel de bijnaam 'Kikker'.

De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) en de Staatsspoorwegen (SS) waren bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog (1914 - 1918) door eerdere fusies en het overnemen van de exploitatie van andere spoorbedrijven de grootste spoorvervoerders in Nederland. De bedrijven concurreerden hevig met elkaar, maar vanwege de oorlogsdreiging werden beide spoorbedrijven tijdens de oorlog onder militair gezag geplaatst. Vanwege de tekorten door de oorlog richten de HSM en SS per 1 januari 1917 een nieuw samenwerkingsverband op: de Nederlandsche Spoorwegen (NS). Onder het nieuwe samenwerkingsverband werkten de bedrijven nog beter samen. In 1921 werd al het spoorwegmaterieel omgenummerd naar nieuwe nummerschema's van de NS. Vanaf eind jaren '20 begon NS met het invoeren van haar eigen huisstijl op het materieel om zo de verschillende huisstijlen te vervangen. Er werd gekozen om alle treinen donkergroen te schilderen. NS koos voor een donkere kleur, zodat de treinen minder vies werden. Na de oorlog kregen de treinen en trams hevige concurrentie van bussen, personenauto's, fietsen en vrachtwagens. Andere kleinere, nog bestaande spoorbedrijven lieten vanwege de verliezen hun exploitatie overnemen door de NS. Per 1 januari 1938 werden alle vervoerders waarvan NS de exploitatie verzorgde geheel gefuseerd en was NS nog het enige spoorbedrijf dat op het hoofdspoor reed. Op de tram- en lokaallijnen reden nog wel andere bedrijven.

De SS serie 650-680 werd in 1921 vernummerd naar de 8100-serie van NS. De 657 kreeg het nummer 8107. In het leven van de Kikkers werden de water- en kolentender vergroot. De 8107 bleef tot 1952 in dienst bij NS. De locomotief deed toen dienst op depot Roosendaal. De stoomlocomotieven werden vervangen door diesellocomotieven. De 8107 werd in 1952 verkocht aan de Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken (VCS) te Roosendaal. Bij de VCS werd de schoorsteen van de 8107 verkort en het machinistenhuis werd verlengd. Ook kreeg de locomotief het nummer 3. Hier rangeerde de voormalige NS 8107 samen met de vierkante ex-GS 18, die daar vanaf 1937 rangeerde. Tevens rangeerde vanaf 1955 tot aan 1970 de ex-NS 8817 (waarvan onder andere soortgenoot NS 8811 van is bewaard) bij het bedrijf in Roosendaal. De VCS 3 rangeerde met bietenwagons tussen de suikerfabriek en NS station Roosendaal. Bij hetzelfde bedrijf rangeerde de ex-WSM 23 vanaf 1940 tot aan 1970 bij de vestiging in Zevenbergen. De GS 18 en de NS 8107 rangeerden tot in 1964 bij de VCS in Roosendaal. In 1964 werd de GS 18 door de NVBS en de Tramweg Stichting voor museumdoeleinden bewaard en naar de werkplaats van de NS in Tilburg gebracht.

De 8107 werd in 1968 aan de Museum Buurtspoorweg geschonken, dankzij bemiddeling van de toenmalige voorzitter van de MBS. Op 17 juni 1968 werd de 8107 van Roosendaal naar Hengelo overgebracht. In 1973 begon de uitgebreide restauratie van de locomotief. Na 14 jaar werk werd de locomotief op 7 juni 1987 feestelijk in dienst gesteld in zijn originele gifgroene kleur als de SS 657. Een jaar later kreeg de 657 een nieuwe ketel. Intern kreeg de loc het nummer 7 bij de MBS. De SS 657 heeft vele kilometers afgelegd op het MBS-traject tussen Haaksbergen en Boekelo. De NS 8107 is de trots van de MBS. De MBS 8107 is de oudste, in Nederland gebouwde, rijvaardige locomotief in ons land. De NS 8107 'Kikker' van de MBS en de NS 7742 'Bello' van de SHM zijn de enige twee rijvaardige stoomlocomotieven die zelf bij NS dienst hebben gedaan. In 2001 kreeg de SS 657 een nieuw linker cilindergietstuk. Tussen 1 januari 2015 en 26 april 2018 kreeg de locomotief een ketelrevisie. De SS 657 kwam ook weer terug op het spoor als de donkergroene NS 8107. De 8107 was tevens ook de oudste rijdende (stoom)locomotief in Nederland tot aan 2017. In dat jaar stelde de SHM de 14 jaar oudere NS 6513 in dienst.

 
 
 
De NS 8107 staat in de werkplaats om klaar gemaakt te worden voor inzet op de zondag. Najaarsstoomdagen 2025,
18 oktober 2025. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 'Kikker' rijdt met een goederentrein door de weilanden parralel aan de Geukerdijk richting Haaksbergen.
MBS Najaarsstoomdagen 2024, 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 8107 staat bij Halte Zoutindustrie te wachten om naar Boekelo te vertrekken. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Kikker vertrekt met drie houten rijtuigen uit Halte Zoutindustrie naar Boekelo. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 8107 rijdt met een goederentrein langs het inrijsein van Boekelo naar Halte Zoutindustrie. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De Kikker rijdt met de goederentrein tussen Halte Zoudindustrie en Boekelo. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 rijdt met een goederentrein tussen Boekelo en Halte Zoudindustrie. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
Dezelfde combinatie maar dan iets verderop. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De NS Kikker 8107 is zojuist met een reizigerstrein uit Halte Zoutindustrie vertrokken en passeert de Goorseveldweg opweg
naar Haaksbergen. 20 oktober 2024. © TreinenInNederland.nl
 
De 8107 (De Kikker) van de MBS staat naast Bello (NS 7742). Bello Festival (by Night) van de SHM,
21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
De 8107 staat met een reizigerstrein klaar voor vertrek in Hoorn richting Medemblik. 21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
De NS 8107 "De Kikker" rijdt met een trein langs de omC 909 en de omC 910 te Opperdoes.
21 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 "De Kikker" bij het binnenrijden van Medemblik. Bello Festival (by Night) van de SHM,
27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 "De Kikker" is vanuit Medemblik op weg naar Opperdoes. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Een line-up van de NS 8107 (de Kikker) van de MBS, de NS 7742 (Bello) en de NS 6513 voor
de werkplaats in Hoorn. 27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
 
 
 
Van links naar rechts: de 7742 (Bello), de 8107 van de MBS (De Kikker) en de 6513.
27 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 

De NS 8107 is net met een passagierstrein uit Halte Zoutindustrie vertrokken richting Haaksbergen.
Najaarsstoomdagen 2023, 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl

 
 

De 8107 heeft met zijn reizigerstrein net de bebouwde kom van Haaksbergen verlaten richting Boekelo.
14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl

 
In Haaksbergen wordt de 8107 van de trein afgerangeerd en wordt naar de locloods toegereden.
14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De 8107 naast MBS loc 3 te Haaksbergen. 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
De kolen worden bijgevuld. 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
Het water wordt bijgetankt. 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 
 
 
De Kikker rangeert met een goederentrein. 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
 
 

In de avond werd er voor de aanwezigen nog een kleine line-up georganiseerd.
Van links naar rechts: De Wismar, de 8107 en de 7853. 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl

 
 
 
NS 8107 staat tijdens een avondrit stil voor de overgang bij station Zoutindustrie. 14 oktober 2023. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 'De Kikker' rijdt met een goederenwagon en een reizigertrein rijdt langs de Weleweg in Boekelo
tijdens de Najaarsstoomdagen. 16 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 rijdt met een reizigerstrein en een goederenwagonnetje t.h.v. de Zoutindustrieweg richting Boekelo.
Najaarsstoomdagen, 16 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 rijdt met een goederenwagonnetje en een reizigerstrein t.h.v. de Geukerdijk.
Najaarsstoomdagen, 16 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De NS 8107 'De Kikker' rijdt in de ondergaande avondzon met een goederenwagon en een reizigerstrein t.h.v. de Geukerdijk
richting Haaksbergen. Najaarsstoomdagen, 16 oktober 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Stoomloc SS (Staatsspoorwegen) 657 / NS 8107 / MBS 7 uit 1901 ondergaat momenteel een ketelrevisie.
Najaarstoomdagen, 23 oktober 2016. © TreinenInNederland.nl
 
De SS 657 is de oudste, in Nederland gebouwde en nog rijvaardige stoomloc van ons land. De loc bezit de museuale A-status.
 
De foto toont De Kikker tijdens de SpoorParade in Amersfoort ter gelegenheid van de viering van 175 Jaar Spoor in Nederland. © TreinenInNederland.nl
 
De Kikker tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
De Kikker tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van De Kikker tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl
 
De Kikker tijdens de SpoorParade. © TreinenInNederland.nl